En het sommardeckare

Mons Kallentoft är en ny bekantskap för mig. I höstas läste jag hans första deckare "Midvinterblod" som gav en del kalla kårar. Nu i sommartider känns "Sommardöden" helt rätt att läsa. I Kallentofts deckare är det en kvinnlig kriminalare som löser de läskiga fallen, Malin Fors som vi får lära känna även privat, då hennes dotter Tove och exman Janne ofta dyker upp i fallen, på ett eller annat sätt.

Kort resume av Sommardöden: Linköping  upplever en av sina hetaste somrar då plötsligt stan upplever flera märkliga mord på unga kvinnor. Kropparna är kliniskt rena efter morden, men tillvägagångsättet påminner om varandra. Linköping skakas troligtvis av en seriemördare och Fors får personliga problem med att hantera morden då hon själv är mamma till en 14-årig dotter. Vem är gärningsmannen och varför tvättar han/hon kropparna med Klorin efter dåden? Fallet har starka inslag av övergrepp,  förvivlad kärlek och bottenlöst hat  och som bidrar till att jag känner en fadd smak i munnen när jag läser deckaren. Trots det har jag svårt att lägga ifrån mig boken - det är en sträckläsarbok. Kallentoft har ett spännande driv i sitt språk och lyckas även med konsten att balansera ekon från de döda kvinnorna utan att historien blir platt.

Jag ser redan fram emot att läsa del tre om Malin Fors och kollegorna vid LInköpingspolisen ("Höstoffer") som förhoppningvis snart kommer ut i pocket.

Betyg: fyra sommarvarma guldstjärnor

Kommentarer
Postat av: Monica f.d Malva DirreN numera informatören mitt på planeten

Vill låna! Är klar med Dårens dotter - måste träffas så vi kan bytlåna av varandra (och snacka en massa skit förstås)

2009-07-12 @ 11:54:51
URL: http://stad

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0