Unga är riskmedvetna på nätet - är du riskmedveten på nätet?

Äntligen kan jag slå hål på myten om att unga inte har någon koll på vad de lägger ut på nätet - de har koll och är dessutom riskmedvetna. Nio av tio är försiktiga med privata inlägg på nätet visar en ny undersökning av Studentmedia som dagens Svenskan skriver om. Unga är mer försiktiga med att lägga ut privata bilder och öppna upp för mycket av sitt privatliv på nätet än vad många vuxna tror. De har ett annat förhållningssätt till Internet och använder kanalen som en del av sin egen identitet och lever även en stor del av sitt liv där. Undersökningen visar att det självklart finns unga som viker ut sitt privatliv på bloggar och communities, men inte alls i den utsträckning som de senaste årens larmrapporter har menat.

Ungas förhållningssätt till nätet skiljer sig många gånger radikalt från vuxnas beteende där. Det ser jag inte minst på de communities och bloggar jag ibland läser eller snubblar över. Så min fråga är snarare om vi vuxna är riskmedvetna på nätet?

AnnaPanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0