Twin Peaks i maratonvisning

Sådär, nu har jag avverkat 29 spännande, skrämmande, osannolika och fascinerande avsnitt av kultserien Twin Peaks. Jag minns att jag satt klistrad vid tv-rutan när serien visades på 90-talet. Jag blev till och med så fängslad av den att jag skrev en B-uppsats om filmen utifrån ett psykoanalytisk perspektiv med tillämpning av Jungs teorier. Snacka om att jag fastnade för symbolgestalningen. :-)

Om jag ska vara riktigt ärlig så höll serien måttet fram till att Laura Palmers mördare avslöjades. Sedan känns det som Frost och Lynch inte kunde skilja sig från karaktärerna och var tvungna att skapa ytterligare ett tiotal avsnitt där i stort sett alla karaktärer visade upp skumma sidor. Resultatet blev lite utdraget, men jag rekommenderar ändå dig att se alla avsnitt för att knyta ihop säcken - annars missar du viktiga detaljer som behövs för att du ska förstå hela serien.

Snabb resumé för dig som helt och hållet missade Twin Peaks: det lilla staden Twin Peaks skakas av mordet på Laura Palmer. FBI-agenten Dale Cooper kallas in för att lösa mordet och upptäckter att den idylliska småstadens invånare bär på mystiska och otäcka hemligheter. Inget i Twin Peaks är vad det synes vara.

Betyg: fyra postmoderna guldstjärnor i sann 90-tals anda.

AnnaPanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0