Dålig ålder och normalitetsträsket

Eftersom Dirren mitt i planeten hyllade boken "Härskarteknik" till skyarna var jag tvungen att låna den (hennes boktips brukar funka på mig). Och jag kan inte annat än hålla med. Den håller hög klass och ger klockrena tips och många goa skratt. Jag läste  nyligen om tidsmetoden som jag själv ofta reflekterar över. Att vi i Sverige är så fokuserad på våra åldrar och hur vår ålder framställs i media. Öppna dagens tidning och se själv hur många av artiklarna som inleds med att benämna person eller personerna med ålder. Japp, ibland har det relevans för sammanhanget, men oftast inte. Frågan-på-stan är till exempel ett klockrent exempel på där personernas ålder i nio fall av tio har noll relevans till frågan.

Tillbaka till tidsmetoden så kan den användas som en härskarteknik för att bland annat förminska eller skapa ångest. Förminska personen som kanske då framställs som för ung för uppgiften eller skapa ångest för att inte ha hunnit med det man "bör" ha gjort i sin ålder. Ok, det kan visst ligga i mottagarens ansvar att ta på sig en förminsknings- eller ångestroll, men det är inte lätt att förhålla sig neutral till samhällets normer eller en härskarteknik som är omedveten eller medveten hos den som kommer med sina kommentarer. Ett gott tips från författaren av boken,  Elaine Bergqvist är att använda sig av speglingsmetoden. Låt den korkade/ogenomtänkta/märkliga kommentaren eller åsikten bollas tillbaka med den inledande frasen; "vad menar du med.... det kan förhoppningvis få personen att själv reflektera över fördomen eller den förutfattade meningen som frågan innehåller.

Själv trivs jag med att vara lite motvalls och gillar att utmana normalitetsträsket för att se hur omgivningen reagerar och för att det är så jag vill leva. En dos av speglingsmetoden kan vara ett bra komplement för mig och likasinnade för att både förstå omgivningen och  för att inte själv ödsla med energin.

Några som också utmanar normalitetsträsket eller i alla fall tänker nytt och kreativt är kommunens parkavdelning som pryder stans fina blomsterrabatter med lila, röda och rosa tulpaner. Fint, eller hur?

AnnaPanna

Kommentarer
Postat av: NormalitetsDirreN

Ja, jag tänkte också på det där med att ha "rätt" ålder. Fick en kommentar så sent som idag om jag hade ålderskris med anledning av en grej jag berättade att jag ska göra (låter helskumt jag vet men det kommer mera på bloggen inom kort). Själv tycker jag, och har alltid tyckt, att jag är en lagom tjock kvinna i mina bästa år och det tänker jag fortsätta vara.

2009-05-12 @ 20:20:01
URL: http://stadshus.blogspot.com
Postat av: Fröken Isakson

Låter som om jag ska läsa boken :). Speglingsmetoden är nog en bra grej att prova.

2009-05-13 @ 06:16:18
URL: http://frokenisakson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0